Vazhga Valamudan! - Reisverslag uit Coimbatore, India van Simone Dam - WaarBenJij.nu Vazhga Valamudan! - Reisverslag uit Coimbatore, India van Simone Dam - WaarBenJij.nu

Vazhga Valamudan!

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

13 Februari 2012 | India, Coimbatore

Dag allemaal!

Man, wat heb ik jullie lang laten wachten op mijn volgend verhaal, maar wees niet getreurd want hier komt ie hoor!;)
Ik zou jullie nog vertellen wat het Pongal feest inhoud. Pongal is een feest dat gevierd wordt in heel Tamil Nadu. Het is een feest oorspronkelijk van de Hindus, maar zoals wij het ook vieren wordt het door bijna iedereen gevierd, Hindu of geen Hindu;). Tijdens dit drie daagse festival wordt er Pongal gemaakt, een heel zoet rijstepapje, en er wordt ontzettend veel ‘sugar cane’ gegeten. Een soort lange bamboo-achtige rietstengel waar zoete sap in opgeslagen zit. Je knauwt het sap uit de tak en spuugt vervolgens het hout op de grond. Heerlijk! En goed voor je tanden zeggen ze, maar daar geloof ik geen snars van, haha!;P
De eerste dag van Pongal bedanken we de lucht en de zon, de tweede dag bedanken we de dieren, vooral de koeien zijn natuurlijk populair en worden erg mooi versierd. Er zijn ook koeienraces, maar die heb ik helaas alleen op de tv gezien. En de derde dag bedanken we de mensen.
Tijdens de ‘Pongal holidays’ zijn de jongens drie dagen in Vellikenar verbleven. Vellikenar is een ander Don Bosco huis hier niet ver vandaan. Het ligt net wat buiten de stad waardoor het er rustig is en omgeven is door open velden en natuur. Er was veel ruimte waar de jongens zich heerlijk konden uitleven!:) En ook wij vonden het heerlijk om daar te zijn!:) Op de foto’s kun je zien hoe het eruit zag, we hebben de vakantie afgesloten met een heerlijk bad in een enorme ton die eigenlijk bedoeld is om de palmbomenplantage van water te voorzien.
Afgelopen maand ben ik samen met Alice en Caithlin een paar dagen in een Ashram geweest! Het was een erg bijzondere ashram die toegankelijk is voor iedereen. Ze geven meditatie- en yogalessen voor de leeftijd van 8 tot 80 jaar! Ze versimpelen de oefeningen als het ware. Erg interessant was dat, ook omdat veel van de theorieen van Maharishi(the guru) nu wetenschappelijk worden bewezen.
31 Januarie hadden we feest! Het was de sterfdag van Don Bosco en dat werd groots gevierd. Het hele Don Bosco huis werd versierd met slingers, bloemen, glitters, lampjes en vlaggetjes en er werd een knal roze podium opgezet, heerlijk Indiaas! :) ‘s Avonds werd er mis gehouden en er werd gedanst en toneelgespeeld door de jongens, fantastisch om ze op het podium te zien stralen!:D
De jongens moeten de komende tijd veel studeren, dat moesten ze al veel, maar nu nog meer omdat de eindexamens eraan komen in maart en april. Spannend! Ik weet nog hoe onwijs zenuwachtig ik was, maar dat is aan deze jongens niet af te zien;P Ondertussen zijn Caithlin en ik bezig met het reporteren van de levensverhalen van de jongens voordat ze in Don Bosco terecht kwamen. De jongens geven aan of ze hun verhaal willen delen of niet. De meeste jongens hebben nog maar een ouder of zijn zelfs beide ouders verloren. Enkele zijn ook een broer of zus verloren. Het is gek om zo’n verhaal te horen, ik weet dat ze het moeilijk hebben gehad of nog steeds moeilijk hebben, maar ik word maar zelfden echt geraakt door het verhaal.. Niet dat het niet interessant is, maar ik voel niet het verdriet.. En natuurlijk hoeft dat niet altijd, maar ik denk dat het ook komt omdat de meesten gelukkig zijn met wat ze hier hebben en positief naar hun toekomst kijken. Bovendien weten zij niet hoe het anders is en geldt dat voor mij hetzelfde. Ik vind het prachtig om hun dromen te horen en om te zien hoe sterk ze daar in geloven. Ze vragen soms ook wat mijn ‘ambition’ is. Eerst dacht ik: ‘Gelukkig zijn?..’ Maar dat is uiteindelijk de droom van ieder mens, toch? Die wijsneusjes zetten me wel aan het denken;P

Zo, over drie weekjes komen mijn ouders er al aan! Aaah! Maken dat ik weg kom!;P hahah! Nee, Ik heb onwijs veel zin om ze te zien en samen rond te gaan reizen:) maar tegelijkertijd zal ik het hier moeten afsluiten, en dat voelt heel gek.

Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat!
Nogmaals bedankt voor jullie berichtjes!:)

Liefs! Simona

Ps: Vazhga Valamudan betekent: ‘Be blessed by the divine’ dit zeggen ze in de ashram tegen elkaar in plaats van goedendag, als je het woord ‘Vazhga’ uitspreekt raak je met het puntje van je tong je gehemelte aan. Je wijst dan als het ware naar je kruinchakra waardoor er energie vrijkomt. Erg leuk!;P

  • 13 Februari 2012 - 13:44

    Anna:

    Hee lieve Moon,
    Waah, ik ben de eerste die reageert, haha! :D
    Wauw die foto's.. dat ziet er erg leuk uit. :)
    Het lijken me stuk voor stuk mooie ervaringen dit je daar meemaakt. En ze klinken ook als goede ervaringen met de cultuur. Dat lijkt me fijn.
    Hoe reporteer je de verhalen van de jongens? Schrijven/filmen/foto's?
    Als je wilt mag je me die Indiase uitspraak thuis nog een keertje uitleggen, haha, the feeling ontbreekt nog een beetje bij het zeggen van de spreuk.
    Geniet nog van je tijd daar en daarna van het rondtrekken (met je ouders)!
    Knuffels,
    Anna

  • 13 Februari 2012 - 15:07

    Mark:

    Hey Moon! :) Wat een leuk verslag van jou! :) leuk om te lezen! :) Volgens mij heb je het wel goed daar! :) haha :) geniet er nog maar even heel veel van! en tot snel! :) doe je de jongens de groetjes? haha

    knuf!

  • 13 Februari 2012 - 18:02

    Lied:

    fijn en leuk om van je te horen! gelukkig voor ons en misschien ook voor jou dat je niet heeel lang meer blijft daar aan de andere kant van de wereld ;-) fijne laatste weken lieverik!

  • 13 Februari 2012 - 21:26

    Linda:

    Hee Simone! Ik heb je een beetje gevolgd en het klinkt echt leuk allemaal! Ik wil volgend jaar misschien ook naar het buitenland dus ik hoop je nog te kunnen spreken als je terug bent! Of ik mail eventjes. Veel plezier daar nog de laatste weken en met je ouders!
    Groetjes xx Linda

  • 15 Februari 2012 - 16:10

    Mirjam:

    Lieve Simone,

    Wat leuk om weer een verslag van je te lezen. Je maakt wel leuke dingen mee daar zeg! Nog even en dan komen pap en mam. Geniet van de tijd met hen en van India!! Voor je het weet is het voorbij. Ik ga nu werken.

    Denk aan je,

    Veel liefs, knuffels en kussen van je zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Coimbatore

Op naar het onbekende..

Recente Reisverslagen:

05 April 2012

Thuis

22 Maart 2012

Nalini

16 Februari 2012

foto's!

13 Februari 2012

Vazhga Valamudan!

15 Januari 2012

Prya
Simone

Dag lieve lezers, Daar zit ik dan, lekker thuis:)haha, nog wel ja! Het is gek genoeg nog steeds wat onwerkelijk dat ik straks naar India ga, oe wat spannend! ik heb er zin in! en ik ben erg blij en dankbaar dat het nu eindelijk gaat gebeuren:) Ik heb erg genoten van de afgelopen weken in Nederland. het was moeilijk om afscheid te nemen maar tegelijkertijd ook heel mooi en bijzonder omdat je dan pas echt goed beseft hoeveel de mensen hier voor je betekenen:)Bedankt! whoo, ik ga al over twee uurtjes! nog even genieten van het mooie weertje hier en dan gaan met de banaan!:D Heel veel liefs! ik schrijf jullie:) Simone

Actief sinds 02 Nov. 2011
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 15885

Voorgaande reizen:

15 November 2011 - 29 Maart 2012

Op naar het onbekende..

Landen bezocht: